כאשר עובדים ובעיקר מנהיגים מובילי הדרך,העומדים בראש מערכת רוצים מאוד להצליח ולכבוש כל יעד, הם יצליחו במשימתם, יצליחו להעפיל לראש כל הר – גם אם הוא תלול ועם מכשולים בדרך.
כאשר "רוצים מאוד" משיגים כל יעד.
כאשר מציבים את היעד כ-"אתגר" – הרי כל נימי נפשו של האדם,
השכל והרגש חוברים כולם יחדיו כדי להשיג את היעד במלואו.
"האתגר" הינה מילת מפתח מהותית ומשמעותית בהצלחה.
האתגרים לצוות העובדים כולו וכן ובמיוחד לאתגר כל עובד בנפרד יפעילו יוזמות נפלאות ליצירתיות מדהימה.
שהרי בדורנו שלנו – ההצלחה תלויה כל הזמן בתהליכי שינוי,בחדשנות ובשיפור מתמיד.
היינו ההצלחה בכל עסק ובכל מוסד חינוכי תלויה במנהל-שהוא מנהיג המוביל ומאתגר את העובדים-המורים.
מנהל ביה"ס-כמנהיג צריך לדאוג לסביבה אוהדת,נחמדה,ממריצה "ומאתגרת", ככל שהצוות מלוכד מגובש ומאוחד – האתגרים הרבה יותר רציניים ואיכותיים.
התנועה קדימה תלויה בכל אחד אך הקבוצה,הסדנאות,החשיבה מאחרים.
הויכוחים,המחלוקות,שאילת השאלות תוך לימוד והתנסות בחברותות מוסיפה אתגרים ופעילות מוחית יצירתית.
הבה ננסה ליצור כללים שיסייעו לכל מנהיג לטפח אתגרים בבית הספר!
• טיפוח תשתית שכלית,דרך השתלמויות,השכלה כללית ואתגור ללמידה אקדמית.
• מצב הרוח חייב להיות איתן וגבוה,ככל שהמורל גבוה השמחה רבה.
• חובה לבנות צוות שמח ומאושר-אצלם המוח פעיל ויצירתי.
• בניית חיי חברה איתנים לכל אורך הדרך...מדי יום שישי...
טיולים...אירועים...ביקור משותף בהצגות...ימי הולדת...
• חשיבה יצירתית כל הזמן על תהליכי שינוי,שדרוג ורענון.
• מתן "במה" לכל אחד להפעיל יכולתו וכישוריו.
• לשווק כל רעיון חדשני – לכל הסובב אותנו-השיווק מאתגר להמשיך לחשוב,ליזום וליצור משהו חדש.
• ראוי שהמנהיג ידאג "למשאבים", שלא תהיה בעיה להעלות רעיונות יצירתיים,כמו חדרי ספח מעולים...חצר פעילה כל הזמן...מסדרון נחמד ויעיל.
• להכין כלים מהותיים וחכמים לבניית בתים איתנים.
10.שילוב אינטליגנציה רגשית כל הזמן,אהבה,כבוד,יחס,שיתופיות.
11.הקשבה לכל קבוצה,לכל רעיון ולכל יחיד.
12.האצלת סמכויות-לטובים ביותר,לנמרצים ולמוכשרים.
13.לבנות "אתגרים" למובילים שבאמצע הדרך.
14.לטפח זקיפות קומה ועוצמה קבוצתית ואישית.
15.בניית ארגז כלים ברור ובהיר לכולם.
16.שדרוג ורענון כל עשייה.
17.להחדיר משמעות לכל עשייה.
18.לעודד,להחמיא,לשבח כל עשייה וכל רעיון חדשני.
19.לדאוג להכשרה מקצועית מגוונת,כל אחד עפ"י כישוריו.
20.לטפח תחושת שיתופיות ושייכות לביה"ס.
21.ללמוד וללמוד ידע עולם וליישם אצלנו.
22.לאמץ רעיונות חדשניים.
23.לאתגר לבצע ניסויים בכל כיתה.
24.חשיבות החיבור בין המורים והבית,המורים והקהילה.
25.ללמוד תהליכי קבלת החלטות.
26.בניית "קשרים" עם גורמי חוץ חשוב ויעיל.
27.דלת המנהל וצוות הניהול פתוחה לכל רעיון ולכל בעיה.
28.להפגין המון "אהבה",בוקר טוב,חיוך
29.למצוא ולאתר כלים כדי ליצור מוטיבציה המוסיפה חשיבה יצירתית ומאתגרת.
30.ככל שהאתגר משמעותי ויעיל...יש..יותר זמן להפעילו,שהרי רק אדם עסוק יש לו זמן.
31.ראוי לדאוג לכתיבת כל רעיון וליישומו – כתיבה ופרסום לכל הסובב אותנו.
32.ניהול זמן יעיל וחכם-חשוב מאוד לביצוע וחשיבה מאתגרת.
33.יידע מקצועי-מוסיף המון חשיבה יצירתית ומאתגרת.
34.גם לרעיונות קטנים יש משמעות מאתגרת.
35.חובה ליצור רוח איתנה ושמחה ולא ולא מאיימת, אווירה חיובית חשובה.
36.ראוי להקנות תחושת "אחריות" לכל אחד מהצוות,האחריות ממריצה לפיתוח וטיפוח חדשנות.
37.חשוב מאוד מאוד – יושר,הגינות,אמת.
38.אוזן קשובה לכל רעיון גם הקטן ביותר.
39.לתת זמן טיפול לכל רעיון ולא לזהות יוזמות.
40.כל הדרך-ובכל זמן לשמור על "אופטימיות",גם בזמנים קשים.
41.לראות בכל ניסיון כושל-כאתגר להמשך...
42.מורל גבוה ואמונה חזקה-לאורך כל הדרך מהווים כלים מהותיים בהצלחה-המאתגרת.
43.חשוב להקנות בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי בכל עובד.
44.לדאוג-למנף תחושות הפחד והחרדה וחוסר הביטחון.
45.ליצור אמון בין ההנהלה לצוות ובין כל יחיד לכולם.
46.לשדר יציבות,זקיפות קומה,וכאמור בטחון ואמונה שניתן להצליח.
47.ראוי לטפח צוות קורא כל הזמן מאמרים-מותר וראוי שהמנהל ידאג לכך.
48.בנה במוסד החינוכי "אתגר"-לכל מורה לשאול שאלות כל הזמן.
49.שיחה אישית עם כל מורה-לעיתים קרובות ימריץ אותם לנוע לראש הפסגה.
50.טיפוח מורים מצוינים חכם ויעיל,המה ימריצו את דרגת הביניים.
איתגור צוות מורים לעשייה יצירתית ולפיתוח יוזמות תלויה רק במובילים הבונים תשתית-קרקע פורייה ואיתנה.
אנו יודעים שמנהל שחוק לא יוכל לעולם לאתגר צוות מורים.אך גם מנהל –מנהיג ותיק יכול להיות מאתגר אם יהא כל הזמן מתחדש יוזם ויצירתי.
ככל שהמנהל-המנהיג מפגין כלפי חוץ שבתוכו קיימת אהבת הצוות ואמונה בכל אחד מהם,כאשר המנהיג מבהיר כי הוא אישית מאמין בהם וביכולתם לנוע קדימה,לחשוב יצירתית ולהגות יוזמות חדשניות הוא לעולם יקבל תוצרים נפלאים.
התפקודית היעילות והטובות בכל מוסד חינוכי תלויות במנהל –שהוא
מנהיג הבונה צוות חשוב ומיטבי,רק בדרך של אתגרים משמעותיים
חכמים ויעילים.
צריך כל מנהיג להסתכל מדי יום בראי ולשאול עצמו-מה היו
אתגרי האתמול ומה יהיו אתגרי העתיד כדי להפעיל הצוות
לחשיבה יצירתית.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.